Bertemu dengan customer adalah menjadi darah daging seorang yang melakukan marketing tidak kira perniagaan apa pun. Keyakinan boleh dilihat dari mata, bahasa yang di gunakan, dan cara percakapan. Sebenarnya,keyakinan juga boleh dialirkan kepada orang lain. Samada dia mahu atau tidak itu cerita lain.
2. Kenali hakikat kehidupan dan watak manusia
Setiap individu yang ditemui mempunyai character tersendiri dan unik. Tidak boleh kita membuat judgement yang tidak baik kepada customer. Biasanya 80% orang yang ditemui mempunyai pandangan yang 'lain' tentang orang yang melakukan bisnes multilevel. Hakikatnya kita tidak boleh meletakkan persepsi bahawa mereka tidak betul dan tidak patut berfikiran begitu, kita sendiri yang sebaiknya memberi pengetahuan tentang apa yang kita bawa kepada mereka. Samada dia mahu atau tidak, itu mesti diletak ketepi, yang penting mereka rasa disenangi dan dihargai sebagai seorang individu yang mempunyai idea sendiri.
3. Memahami reaksi sepatutnya tentang apa yang dihujahkan
The great things dalam proses bertemu dengan pelanggan bagi penulis adalah ketika adanya hujahan. Diwaktu inilah ilmu, pengalaman dan cara berkomunikasi kita teruji. Jawapan dan reaksi yang baik memberi input, pandangan dan persepsi yang baik pelanggan terhadap kita. Justeru, mencambahkan keyakinan mereka kepada kredibiliti kita.
4. Memahami bahasa badan
Bahasa badan kita yang baik dan air muka yang mesra menyenangkan hati orang yang menerima walaupun air muka nya dan bahasa badan nya seperti tidak menerima kehadiran kita. Apa yang penulis ingin katakan adalah, tepat memahami kehendak atau penolakan customer dari bahasa badan nya membuatkan kehadiran kita disenangi dan hubungan baik akan terbina, pemasaran automatik dari mulut ke mulut akan semakin meluas kerana cara yang profesional ini.
Untuk mempelajari secara detail setiap satu memerlukan masa dan praktikal. Melihat cara orang yang sudah banyak kali melakukan sangat penting supaya kita mendapat idea bagaimana mengolahnya dengan cara kita sendiri.
I am giving lectures and practical on this at Prima Saujana, Kajang Agensi
What say u?
Dalam setiap email motivasi yg akak terima, semuanya menyarankan kita mempunyai seorang mentor atau coach jika kita ingin berjaya...dan of course coach atau mentor itu perlulah dari kalangan mereka yg telah pun berjaya...
ReplyDeletesesungguhnya akak mengikuti saranan tersebut ni kekekeke...so you be my coach ek? amboih...sesenang ajer kan? hehehee
yes of course, can. my pleasure :D
ReplyDelete