WARNA-WARNI SEMINAR

Motivation

"Set a goal and hold on to your dreams no matter what, even when you have failed many times before, even when you feel hopeless, even when it seemed endless, never for once give up" -Pujangga Jutawan

Sunday, December 20, 2009

Don't Worry, I'll be very Excellent

Penulis sedang membaca satu buku hebat bertajuk Magnet Diri. Didalam buku tersebut (belum habis baca baru chapter 1) ada menceritakan bagaimana mencipta pengaruh yang hebat tanpa menggunakan pangkat atau jawatan, atau apa-apa posisi dlm masyarakat atau organisasi. Secara seimbas lalu, buku tersebut menggambarkan kepada penulis betapa pentingnya menjaga hubungan kemanusiaan.

Penulis hari ini, setelah bergelumang dalam bisnes Multilevel selama 4 tahun, boleh membuat kesimpulan, begitu banyak sebenarnya cabang-cabang ilmu yang belum penulis terokai. Hakikatnya untuk menjadi hebat dan berjaya, kita perlu melalui segala macam pengalaman dan ilmu sebanyak mungkin yg. boleh menjadikan kita semakin bernilai.

Semalam penulis menghadiri satu seminar di PJ Hilton berkenaan dengan cara mencipta perubahan. Dalam apa yang penulis lihat, (pendapat penulis sendiri) ikon yang bercakap itu telah melalui pelbagai peristiwa kejatuhan dan kebangkitan yang menjadikan dia hari ini. Memberi ilmu dengan cukup excited, ingin melihat orang lain berjaya juga.

Satu perkara ingin penulis katakan. Setiap individu ingin menjadi cemerlang tetapi tidak mahu melalui pelbagai perkara kejatuhan dan kebangkitan. Bagi penulis, berkata untuk seseorang yang penulis hormati:-

" You pls don't worry about me. Give me chance to see, to feel and to strive through all the hard times and the down. I'm happy and i will survive. Give me chance to be excellent"

Kerana kadang-kadang, ibu bapa takut kita tergelunsur jatuh dan merasa kesakitan yang amat sehingga tidak boleh bangun-bangun lagi. Tetapi jangan lupa, ibu-bapa kita menjadi hebat begitu kerana mereka telah merasai kejatuhan dan merasai bagaimana peritnya luka itu. Mungkin kelukaan itu tidak sama, tetapi peristiwa itu, TETAP SAMA.

2 comments:

  1. hebat tanpa ujian dengan hebat setelah berjaya hadapi ujian memang berbeza....betul tak? hehehe...nak kena cari ujian lebih lagi nih (dlm bisnes la especially)

    ReplyDelete
  2. hehehee..kehebatan orang bergantung pada ujian, dan ujian pula bergantung tahap mana bahu boleh menanggung. entahler kak, rasa cam subjective menda nih. sebab 'hebat' itu, orang yang menilai di atas ujian yang Tuhan beri.

    For me, :D i am not welcoming ujian walaupun orang lain suka dengan ujian, takut tak boleh hadapi, tapi if it happens, and if HE said i can face it, i will always believe i can. :-)

    ReplyDelete