WARNA-WARNI SEMINAR

Motivation

"Set a goal and hold on to your dreams no matter what, even when you have failed many times before, even when you feel hopeless, even when it seemed endless, never for once give up" -Pujangga Jutawan

Tuesday, December 8, 2009

Menjadi diri sendiri

Penyanyi tersohor negara; Dato' Siti Nurhaliza. Penulis mengikuti setiap perkembangan beliau sehingga hari ini. Bukan kerana suaranya sahaja tetapi personalitinya. Beliau terus fokus dengan kehidupan dan perancangannya walaupun berjuta orang menentang dan memperkatakan tentang perkahwinannya. Beliau hanya menjadi dirinya sendiri.

Penulis melihat begitu ramai orang inginkan kejayaan tetapi cuba meniru menjadi orang lain. Cuba meniru suara Dato' Siti, cuba meniru MJ, cuba meniru personaliti lain yang telah terbilang namanya. Adakah kita sedar, setiap dari yang cemerlang itu, mereka hanya menjadi DIRI nya SENDIRI, mempunyai character tersendiri dan tidak meniru sesiapa - barulah akan terbilang. Setiap sikap atau kelemahan cuba diperbaiki walaupun orang berjuta mengata. Seperti dahulu, penulis pernah mendengar orang mentertawakan Dato' Siti kerana beliau tidak mahir berbahasa inggeris, tidak habis belajar dan sebagainya. Mentertawakan nyanyian beliau dan mempertikaikan banyak perkara.

Seperti juga diri kita, jika ingin menjadi cemerlang, perlu lalui pelbagai kutukan dan kata-kata orang yang menghina semangat, kelemahan dan diri kita. Tetapi selagi kita berusaha keras membaiki kelemahan dan tidak mengendahkan cemuhan orang, selagi itu kita berada di haluan fokus kita. Orang yang asyik berkata dan mempertikaikan kelemahan orang hanyalah orang yang tidak kenal diri sendiri, yang juga TIDAK KURANG banyak kelemahannya.

Oleh itu, menjadi DIRI SENDIRI sangat penting. Jangan biarkan terpengaruh dengan personaliti orang lain sehingga akhirnya kita dipijak-pijak, dihina kerana pilihan kita itu. Tetapi jika kita sudah melalui jalan itu dan tersedar, tinggalkan yang lama, KUTIP semangat baru, personaliti diri yang baru. Mengubah sesuatu itu sangat susah, tetapi jika ingin BERUBAH KERANA DIRI SENDIRI DAN BUKAN ORANG LAIN , ia menjadi satu perkara yang akan konsisten. Tidak perlu berkata pada orang bahawa "Aku telah berubah" atau "Aku akan berubah". Hanya tunding jari pada diri dan tanya, "sudah berubahkah aku?"

ps: cuba nyanyi satu lagu siti. adakah kita cuba meniru lenggok suaranya atau bagaimana? :D

2 comments:

  1. Faz, masyarakat kita ni terlalu banyak menjaga tepi kain orang, sebab tulah orang kita memang sentiasa memikirkan apa pandangan orang lain jika aku berubah begini begini dan begitu...sehingga ada yang lebih senang statik, tanak berubah....ada juga yg negatif dengan perubahan...

    thanks for the entry, sangat best...

    p/s: tak reti nyanyi lagu siti hehehehe

    ReplyDelete
  2. kak,sebab itu bukan semua orang yang cemerlang...hanya yang terpilih sahaja.:D antara ratusan celebriti, hanya yang outstanding character shj yg maintain popularity, yang lain, hancus. bukan kerana x ada talent, tetapi kerana tidak ada diri sendiri. begitu juga kita.

    ReplyDelete