WARNA-WARNI SEMINAR

Motivation

"Set a goal and hold on to your dreams no matter what, even when you have failed many times before, even when you feel hopeless, even when it seemed endless, never for once give up" -Pujangga Jutawan

Monday, December 14, 2009

London

Penulis ingin ceritakan sedikit pengalaman yang 'trigger' me to tight on always to my career.

Disuatu ketika, penulis dan seorang sahabat berkunjung dari satu rumah ke rumah yang lain, tapi sayangnya tidak ada seorang pun yang berada dirumah. Tibalah sehingga ke satu rumah di Ampang - Grandview nama tempatnya. Penulis diberitahu, tempat ini berdekatan dengan rumah Rais Yatim (dihati penulis, mungkin orang kaya yang penulis ingin berjumpa ini).

Setiba nya dirumah tersebut, penulis melihat 2 buah kereta Jenama luar negara(rasanya) yang tidak ada dalam 'buku minda' penulis. Ringing the bell dan pintu pagar terbuka. Sedikit introduction sahaja dan yang selebihnya penulis tergamam melihat rumah yang begitu sempurna, cantik, sehingga hilang segala kata-kata. Tuan rumah seorang yang cantik, bergaya dan sedang memegang baju sejuk pink. Rupa-rupanya mereka sekeluarga sedang menunggu teksi untuk ke KLIA. Beg-beg bersusun di muka pintu. Walaubagaimana pun kami tidak dihampakan, dan diajak masuk ke dalam rumah. Interior design rumah yang mewah dan lain dari rumah yang biasa penulis kunjungi. Tepat sangkaan penulis, orang kaya adalah orang yang paling tidak sombong, berbanding orang biasa yang tidak berapa kaya.

Penulis mendapat gambaran, beliau menjaga anaknya begitu rapi. Musim sekolah ini, mereka akan berjalan-jalan di London selama 2 minggu, beriang -ria bersama-sama. Memberitahu penulis, sangat berbeza orang yang berduit dari yang biasa. Cuti sekolah paling tinggi pun melancong di Sungai Congkak, Langkawi, Mines Shopping, dsb, dengan kata lain - Cuti- cuti malaysia. Dan berbeza pemikiran anak-anaknya, tidak bercampur sangat dengan mat-mat rempit atau yang kaki-kaki lepak dijalanan, atau kaki rayau, atau kaki hisap rokok, atau ..atau.. atau..dsb. Anak-anak ini dicontrol dengan satu suasana family yang menyeronokkan sehingga tidak ada sebab ingin bersempoi-sempoi an di jalanan. Penulis tidak menafikan, ada juga dikalangan kita yang mendidik anak dengan sangat baik, termasuk family penulis sendiri. Walaupun tidak ada kewangan yang stabil, tetapi tetap berusaha sedaya mungkin memberi yang terbaik untuk anak-anak. Tetapi apa yang penulis maksudkan bukan yang terbaik itu pergi luar negara tetapi, jika ada kesempatan dan peluang, tidak ada orang yang tidak ingin berkunjung ke sana, melihat keindahan ciptaan Tuhan, merasai indahnya salji, menghargai indahnya ciptaan Nya yang pelik-pelik, dan balik membawa seribu satu pengalaman dan pengajaran.

Hakikatnya, anak yang dibentuk islami, oleh ibu bapa yang mempunyai tahap kewangan yang stabil. kukuh dan banyak, akan terbentuk dengan baik dan hampir sempurna. Penulis salute this way of education and i do think, i'll do that in future. Hold on to the dreams and fight always for the future. Anak-anak akan rasa lebih dihargai bila mereka pandai istilah 'menghargai'.

Walaupun tidak dinafikan, ramai yang dikalangan masyarakat memberi statement ' anak orang kaya berlagak, tak campur dengan orang' - itu tidak menjadi masalah kerana, anak-anak ini di didik bukan dalam nursery yang ramai budak-budak, hari sabtu ahad nya sibuk dengan kelas persendirian tuisyen, cuti nya berkunjung ke all over the world. Hakikatnya hanya 1% sahaja anak-anak yang begitu, yang lain melalui kehidupan yang sama spt kebanyakan 99%, sebab itu, apabila perangai, dan aktiviti berbeza, mereka dikatakan 'pelik'. (statement ini untuk anak-anak orang kaya yg di didik secara islam)

Apa-apa pun mengejar kedudukan kewangan yang kukuh adalah tidak salah, mencari yang terbaik untuk family juga tidak pelik, tetapi yang pelik adalah, 'TAHU, tetapi BIARLAH'

4 comments:

  1. faz, kalau yg "TAHU tapi BIARLAH" tu bukan dalam kategori sombong ke? errrr...sombong tak bertempat...ooopsss...laser la pulaks...

    ReplyDelete