WARNA-WARNI SEMINAR

Motivation

"Set a goal and hold on to your dreams no matter what, even when you have failed many times before, even when you feel hopeless, even when it seemed endless, never for once give up" -Pujangga Jutawan

Monday, January 18, 2010

Penyampaian Maksud

Penulis ingin ceritakan sedikit tentang satu character manusia, yang 'percakapan fikirannya' tidak sama dengan apa yang dikatakannya. Ini bukan bermakna 'cakap tak serupa bikin', tetapi satu capability yang kurang iaitu 'gagal menyampaikan maksud/apa yang difikirkan'. Hal ini menyebabkan kekeliruan dan payah untuk memahami orang tersebut atau apa yang ingin diperkatakannya.

Penulis menasihatkan orang sebegini untuk banyakkan membaca buku-buku ilmiah, belajar mengatur ayat dahulu sebelum bercakap dan berfikir lah dengan mudah. Penulis tidak menafikan, ketika dahulu penulis juga mengalami keadaan begitu, tetapi langgangnya tidaklah begitu ketara, kerana penulis berfikir dalam bahasa inggeris, tetapi yang keluarnya ayat bahasa melayu. Sehingga kini, penulis bukan menukarkan cara fikir atau ayat di dalam kepala, tetapi menukarkan ayat yang sama maksudnya menjadi lebih teratur dan boleh difahami.

Idea yang hebat, cara berfikir yang hebat, hanya boleh dirasai dan difahami jika cara penyampaiannya juga hebat.

2 comments:

  1. vocab terhad Faz....mungkin kerana masalah bahasa, atau kurang praktis...hehehe....itu masalah akak tuh sebenarnya...keke

    ReplyDelete
  2. Yang saya perasan kan kak, kalo kita dah biasa dgn english medium, vocab bahasa memang kurang, dan ayat akan jadi tunggang langgang sikit hehe. thats why rasa kena banyak membaca.

    ReplyDelete