WARNA-WARNI SEMINAR

Motivation

"Set a goal and hold on to your dreams no matter what, even when you have failed many times before, even when you feel hopeless, even when it seemed endless, never for once give up" -Pujangga Jutawan

Saturday, January 23, 2010

Time Management

Penulis mengakui, menepati masa sangat penting. Telah membaca tentang disiplin banyak kali menyebut tentang masa. Penulis juga mengakui, tidak suka orang yang tidak menepati masa, kerana penulis tidak suka menunggu.

Pun begitu, untuk menepati masa sangat susah kan?
Untuk menjadi disiplin sangat susah kan?
Untuk mengikis masalah dalam diri ini susah kan?
Untuk menjadi orang yang cemerlang juga sangat susahkan?

Terasa sangat susahnya kerana bidang penulis dulu adalah engineering, of course satu bidang yang boleh dibanggakan jugak ke'susa'han nya, tetapi kalau tengok student engineering, memang tak ada proper attire. Memang main belasah jer masuk kelas jam berapa pun tak mikir. Yang tak masuk kelas pun ada jugak. Yang memang malas pikir pun ada. Tapi, semuanya, kalau ikutkan result SPM, memang kategori pandai-pandai.

Kenapa bila keluar universiti, ada yang kantoi, ada yang dapat CGPA 2 pointer below, ada yang 4 flat, ada juga yang 3 pointer above (penulis termasuk dlm 3 above: biasa-biasa), sedangkan keputusan SPM mereka mungkin ada yng lebih tinggi dari yang lain.

Hakikatnya , mendisiplinkan diri tentang masa memang sangat susah. Meng'komen' orang itu mudah.Jadi, mesti sentiasa mengikis sifat diri yang tidak suka tentang disiplin itu. Perlu mengubah walaupun pahit. Kerana profesional atau tidak kita bergantung kepada Time Management kita.

1 comment:

  1. ada orang kata segala bentuk management spt time management, stress management, anger management, tak lain tak bukan adalah self management sebenarnya hehehehe....

    ReplyDelete